La Conselleria de Cultura crearà un cens dels símbols feixistes que encara queden en els municipis i presentarà una línia d'ajuts per digitalitzar els arxius dels ajuntaments en el que és una nova passa dins l'estratègia per a la recuperació de la memòria històrica. "Allò que s'ha fet amb les fosses val una legislatura progressista", ha assenyalat la consellera Fanny Tur en una roda de premsa a la qual, tot i ser un càrrec independent, hi ha assistit com a membre de MÉS.
La primera iniciativa de la Comissió ha estat enviar una carta a tots els municipis per tenir una relació de noms franquistes. "Tenim una vintena de respostes per part dels ajuntaments. No en queden gaires i hi ha la voluntat de canviar-los", ha assegurat la consellera de Cultura.
L' altra passa és crear un cens de totes les persones represaliades i assassinades durant la dictadura franquista. " A la darrera hi ha la feina prèvia feta per un grup d'historiadors a qui els vull reconèixer la feina que han fet durant anys". El recull d'informació implica un "intens buidatge bibliogràfic" perquè, segons han explicat, s'han d'investigar molts arxius, siguin de Mallorca o d'entitats estatals, municipals, sindicals, d'associacions o bé de l'E sglésia .
En aquest sentit, es crearan línies d'ajudes per digitalitzar els arxius municipals amb una doble funció: "D'una banda, es conserven els documents i, de l'altra, es garanteix el dret de la informació per a investigadors i ciutadans", ha afegit Tur.
Pel que fa a l'excavació de la fossa d'Alaró, la darrera hora és que encara queda per excavar i no s'han trobat els cossos de l'exbatle de Mancor de la Vall i el seu fill, però no hi perden l'esperança. "No es deixarà d'excavar ni per temes pressupostaris ni per logístics. No hi ha límit pressupostari", ha declarat, contundent, la consellera.
Quant a les novetats produïdes aquesta setmana a la fossa de Porreres que en podrien retardar la segona fase de l'exhumació, "l'Advocacia de la C omunitat estudia quines iniciatives es poden emprendre per excavar la segona fase de la fossa respectant els drets de tothom d'enterrar els seus parents", ha contestat.
Balanç de les iniciatives de MÉS en cultura democràtica
El batle d'Alaró, Guillem Balboa, que ha encapçalat la roda de premsa com a coordinador de MÉS, ha defensat "les petites actuacions als pobles, com fer per a vianants una plaça a través d'un procés participatiu com en els pressupostos participatius que s' implementen a pràcticament tots els ajuntaments on governam ", per exemplificar la política de cultura democràtica del partit.
Dins el Govern, MÉS ha tret pit per la Llei de fosses i la Llei de memòria democràtica. I s'ha mostrat esperançat perquè el canvi de govern a l'Estat pugui suposar la derogació de la llei mordassa, "que amenaça l'acció artística i cultural". Balboa també ha recordat que MÉS inicià una campanya de suport als polítics presos catalans i que "el principal focus no ha de ser el trasllat dels presos, sinó la seva llibertat".
Enllaç a l'original:
https://www.arabalears.cat/politica/Fanny-Tur-Allo-legislatura-progressista_0_2046995476.html